Debiel veel op je mobiel

Wat doe jij ’s morgens als eerste als je wakker wordt? Is dat half slapend op de tast naar je telefoon grijpen? Ja? Dan moet je zeker deze blog lezen. Ik wil het namelijk met je hebben over je telefoongebruik en of je daar tevreden mee bent. Want een ding is zeker: we zitten debiel veel op onze mobiel.

Schrik jij ook van je schermtijd?

Ik schrok me rot toen ik voor het eerst zag hoeveel tijd ik per dag besteed aan mijn mobiel, herken jij dat ook? Gemiddeld kijken jongeren 6 tot 7 uur per dag op een scherm. En de meesten vinden dit veel te veel.

Een gewoonte veranderen is lastig, maar ook minder moeilijk dan je denkt.

Misschien heb je al eens geprobeerd te verminderen en lukte dit een paar dagen maar verslapte je weer. En dat is niet zo gek, een gewoonte veranderen is lastig, maar ook minder moeilijk dan je denkt. Het gaat erom hoe je dit doet. Daarbij wil ik je helpen en je uitleggen wat er nodig is om blijvend je gedrag te veranderen.

Wat biedt je telefoon jou?

Als je minder je telefoon wilt gebruiken moet je eerst nadenken over wat die telefoon jou biedt. Welke behoeften worden vervuld als je hem er weer eens bij pakt? Vaak zijn dit primaire behoeftes als: nieuwsgierigheid, contact maken of de behoefte aan controle. Daar is natuurlijk niets mis mee. Het probleem is dat het behoeftes zijn die nooit volledig bevredigd worden. Er is altijd het verlangen naar meer.

Als je net stevig gegeten hebt, zit je wel even vol voor een tijdje. Maar als je net je nieuwsgierigheid hebt gevoed door een half uur lang story’s te bekijken op Instagram zit je niet vol. Je schakelt naar Tiktok of Snapchat en gaat door. Wie is er dan nog de baas? Ben jij dat of is het die slimme app-ontwikkelaar die jou probeert zo lang mogelijk aan dat scherm te laten plakken?

Het rottige is dat jouw brein went aan al die snelle informatie. Het zijn korte fijne prikkels die je naar meer doen verlangen. Maar ondertussen ontstaat er een gevoel van onrust, want als je even niet op je telefoon kijkt zou je zomaar iets kunnen missen. FOMO noemen we dat: Fear Of Missing Out. En daarom neem je je telefoon mee naar de wc, of krijg je de schrik van je leven als je zonder telefoon van huis bent gegaan.

Jouw behoefte aan controle, contact of nieuwsgierigheid maakt je zo afhankelijk van dat apparaat. Maar je hebt nu ook hopelijk door dat je telefoon niet dat voldane gevoel kan geven. Het is veel fijner om die behoeftes op een andere manier te vervullen. Een half uur lang je story’s bekijken op Insta is toch niet te vergelijken met een goed gesprek met een vriend? Dus waar besteed je je tijd aan?

Als je uren per dag je telefoon gebruikt dan zorg je slecht voor jezelf.

Wat kost te veel telefoontijd je eigenlijk?

Als je uren per dag je telefoon gebruikt dan zorg je slecht voor jezelf. Dat is niet zomaar mijn mening maar dat blijkt uit onderzoeken. De zeven belangrijkste nadelige gevolgen zijn:

  • minder concentratie
  • minder energie
  • meer stress
  • meer somberheid
  • slechtere slaap
  • slechter contact met anderen
  • zichtverlies

Pak de regie terug

Even een waarschuwing vooraf. Je gewoonten veranderen is hard werken. Maar je brein zit zo in elkaar dat ook jij dat kan. We zijn zo ontworpen dat we gedrag kunnen aanpassen. Laat ik je wat handvatten aanrijken. Eerst een paar praktische tips en daarna een afsluitende oefening.

Praktische tips

  • Begin met het uitzetten van allerlei signaalfuncties. Laat dat ding dus minder piepen op een dag en zorg ervoor dat die rode bolletjes niet continue bij allerlei apps verschijnen.
  • Neem tijd om te kunnen focussen. Reserveer tijden die voor jezelf zijn waarbij je telefoon geen deel uitmaakt van je leven. Vliegtuigstand aan dus.
  • Verminder je apps. Pak je telefoon erbij en ga alle apps eens langs. Welke kun je missen? Maak bijvoorbeeld een keuze tussen Facebook of Instagram. Hoe minder apps hoe meer overzicht en rust.
  • Doe één ding tegelijk. Alles kun je koppelen tegenwoordig. Bellen met je horloge of appen met je airpods. Het lijkt zo efficiënt maar het zorgt voor een hoop onrust, elke dag weer.
  • Zorg voor offline alternatieven. Wat doe je met de tijd die je overhoudt als je minder je telefoon gaat gebruiken. Maak eens een lijstje voor jezelf.

Oefening

Minder je telefoon gebruiken begint met minder je telefoon pakken. De oefening die ik je wil meegeven de komende tijd is om je hiervan bewust te worden.

Elke keer als je weer je telefoon wil pakken moet je even ‘stilstaan’ bij dit moment. Herken de prikkel die dit veroorzaakt. Is het verveeldheid, nieuwsgierigheid of simpel een gewoonte? Keur dit niet af; accepteer die ‘telefoon-pak-reflex’. Probeer erachter te komen wat er gebeurt als je die prikkel hebt: welke behoefte heb je, wat voor gevoelens en gedachten horen hierbij? Ga dit niet analyseren maar ervaren. Als laatste keer je weer terug naar het ‘stilstaan’. Neem een minuutje hiervoor en ga weer door met waar je eigenlijk mee bezig was.

Klinkt misschien wat zweverig of niet? Maar het is echt bewezen dat deze methode helpt om gewoonten te veranderen. Oefen er eens mee. Het gaat ook jou helpen. Hoe vaker je dit doet hoe meer het een gewoonte wordt. Meer lezen over ons mobielgebruik? Lees dan het artikel: “Waarom zitten we zoveel op onze telefoon?“.

Wil je hulp bij gedragsverandering? Daar bieden wij coaching voor aan. Welkom in de blokhut van Vriend en Vuur.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *