In dit blog wil ik het hebben over timemanagement. Heb jij het gevoel dat je eigenlijk altijd tijd tekortkomt dan moet je zeker verder lezen. Je kunt namelijk een druk leven hebben zonder het gevoel van druk te ervaren. Ja echt, als je slimmer met je tijd omgaat ben je relaxter en haal je veel meer uit je dag.
Timemanagement, waarom het nodig is
Uren, dagen en weken vullen zich vanzelf. Misschien herken je dat wel. Je hebt een dagje vrij, eindelijk even niets. En toch vloog de dag voorbij en vraag je je aan het einde van de dag af waar je eigenlijk al die uren mee gevuld hebt. Dat is belangrijk om te onthouden: tijd vult zich vanzelf.
Als je dus niet bewust omgaat met je tijd vervliegt het. Dan is tijd de baas over jij. Als je echt efficiënt wilt zijn zonder stress dan moet jij het heft zelf in handen gaan nemen. Timemanagement dus.
Tijd is veel waardevoller dan geld.
Want tijd is ontzettend waardevol. Ja, veel waardevoller dan geld. Van geld kun je meer krijgen, van tijd niet.
Timemanagement en bloktijd
Bij timemanagement:
- Ga je bewust met je tijd om;
- Kies jij waar je je tijd aan besteedt;
- Ben je daardoor efficiënter en productiever.
Het mooi aan timemanagement is dat je tegelijkertijd effectiever bent en minder gehaast leeft. Je haalt veel meer uit je dag en toch heb je minder stress. Klinkt haast te mooi om waar te zijn, toch?
Het belangrijkste hulpmiddel bij timemanagement is bloktijd.
Ik ga het je uitleggen. Bloktijd is een afgebakende tijd waarin je je richt op een specifieke taak. Zelf kies ik er bijvoorbeeld voor om maandagochtend van 10 tot 11 uur al mijn administratie te doen. De telefoon gaat even op stil, geen afleiding, kopje koffie erbij en gaan.
Straks geef ik je nog wat extra tips om zelf aan de slag te gaan met timemanagement. Maar eerst moeten we het even hebben over je motivatie.
Wat is jouw motivatie?
Goed met je tijd omgaan werkt alleen als je gemotiveerd bent. Timemanagement begint dus met de vraag waarom je doet wat je doet. Als je niet enthousiast bent over je studie, je werk dan is het lastig om je tijd goed in te vullen.
Een duidelijk doel voor ogen hebben zorgt ervoor dat je meer gemotiveerd ben. Als je niet echt weet waarom je iets doen of je leven mist richting, dan werkt timemanagement veel minder goed.
Eens doorpraten over wat je drijft en of je werk of studie daar wel bijpast. Boek eens een keer een coachingsgesprek bij Vriend en Vuur. Of laat je coachen op het gebied van loopbaan.
Zeven tips voor een betere omgang met tijd
-
Gebruik bloktijd
Dit is de belangrijkste tip. Reserveer tijd om aan een specifieke taak te werken. Dit begint dus met het maken van een planning. Noteer blokken in je agenda en schrijf de taak erbij die je dan gaat doen.
-
Ontdek waar je nu je tijd aan besteedt
Analyseer hoe je nu je dag invult. Hou het eens bij op je mobiel of in een schriftje. Dit zorgt ervoor dat je inzicht krijgt waar je nu je tijd aan besteedt.
-
Werk met een takenlijst
De tip van mijn opa die ik je gaf in het filmpje (zie bijgevoegd videofragment) werkt nog steeds. Schrijf op wat je noodzakelijke taken zijn. Koppel ze gelijk aan je ‘bloktijdagenda’. Nuttige dingen kun je het beste ook maar gelijk plannen.
-
Neem pauze!
Pauzes zijn ontzettend belangrijk. Je hersenen hebben regelmatig tijd nodig om even alles te verwerken. Ga even naar een andere ruimte. Ga niet op je telefoon zitten scrollen of Tiktok-filmpjes kijken, daardoor krijgen je hersenen geen rust. Kies ervoor om even in de tuin te gaan zitten, met je collega te babbelen bij het koffieapparaat of doe wat rek- en strekoefeningen.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig pauze nemen veel effectiever zijn dan mensen die het niet doen. Heel de dag achter elkaar doorwerken werkt dus niet. Neem minimaal elk uur, 15 minuten pauze. Je reset zo je hersenen en je kunt je daarna weer beter concentreren.
> Vind je het moeilijk om pauzes te nemen? Plan ze dan in!
-
Beantwoord je appjes en mailtjes op een vast moment
De hele dag door worden we bestookt met allerlei berichtjes. Als je hier direct op reageert ben je steeds uit je concentratie. Kies een vast moment of momenten om daarop te reageren. In deze tijd is het heel belangrijk om te leren dat je ook onbereikbaar mag zijn.
Moeite om goed met je mobiel om te gaan? Ik schreef er eerder dit blog over.
-
Stop met multitasken
Het tegenovergestelde van bloktijd is multitasken: meerdere activiteiten tegelijkertijd doen. Dit is funest voor onze concentratie. Uit onderzoek is gebleken dat onze hersenen dit niet aankunnen.
-
Maak notities
Terwijl je geconcentreerd aan het werk bent kunnen er toch allerlei gedachtes bij je opkomen waar je iets mee moet. Leg een notitieblok op je bureau waarop je dit soort zaken kunt noteren.
Bijvoorbeeld dat je straks niet moet vergeten nog even je medicijnen op te halen of dat je vanavond die vriend moet bellen. Als je het opschrijft ben je het kwijt en kun je weer verder met je werk.
Ik ben ervan overtuigd dat deze handvatten je zullen helpen om meer de baas te worden over je eigen tijd. Natuurlijk lukt het niet in een keer om alle tips goed toe te passen. Blijf jezelf wel herinneren aan de tips. Print ze uit, hang ze boven je werkplek en weet dat je elke dag weer een nieuwe kans hebt.